In ‘De Klimaatupdate’ geeft Arne Ven, adviseur klimaatverandering voor het onderwijs in het Global Change Ecology centrum van de Universiteit Antwerpen, ons meer informatie – goed en slecht nieuws – over wat er afgelopen maanden zoal ter sprake kwam dat te maken heeft met klimaatverandering. In deel 6: nieuws van september en oktober 2020 over elektrische wagens en batterijen.

Sceptici hebben alweer enkele argumenten minder wanneer ze de vooruitgang van de elektrische auto willen afremmen: nieuwe studies tonen aan dat elektrische auto’s langer meegaan dan gedacht en zelfs langer dan auto’s met een verbrandingsmotor. Ook de productie van de batterij zou minder CO2 uitstoten dan eerder werd aangenomen. (1) Elektrische auto’s zijn mede daarom veel minder vervuilend dan wagens met een benzinemotor. (2) Bovendien zal de autobatterij op termijn geen kobalt meer nodig hebben, (3) en wordt ze steeds gemakkelijker te recycleren. (4) Meer info hierover vind je ook op onze blog ‘Is het waar dat elektrische auto’s veel vervuilen?’ (5)

Tekstvak: Oldtimers zien er erg leuk uit, maar zijn vaak ook erg vervuilend. In de toekomst zullen we ze daarom minder vaak op de wegen zien. (foto unsplash.com)
Oldtimers zien er erg leuk uit, maar zijn vaak ook erg vervuilend. In de toekomst zullen we ze daarom minder vaak op de wegen zien. (foto unsplash.com)

In de (nabije) toekomst zullen we steeds meer elektrische wagens op de wegen zien. Om daarop in te spelen, zullen ook meer laadpalen langs de wegen verschijnen. (6) Fossiele wagens zullen op termijn van onze wegen verdwijnen. Eind september liet bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk in zijn plannen kijken, waarin duidelijk werd dat het VK tegen het jaar 2030 het produceren van wagens op fossiele brandstoffen wil verbieden. Ook Duitsland, Ierland en Nederland kwamen eerder al met zo’n plan. Noorwegen wil deze productie zelfs al tegen het jaar 2025 verbieden. (7) België hinkt wat achterop met zulke plannen, maar wil vanaf 2026 alvast auto’s van de zaak verplicht elektrisch maken. (8) Hoogstwaarschijnlijk worden de elektrische auto’s bovendien goedkoper in aankoop dan benzinewagens. Verschillende automerken zijn in ieder geval fors aan het investeren in de technologische vooruitgang van hun wagens. (9) Ook taxibedrijven investeren in de toekomst via de overgang naar emissievrije wagens; vanaf 2025 zouden minstens 50% van de Europese Uber-ritten emissievrij moeten zijn. Op termijn belooft Uber zelfs 100% emissievrije ritten. (10)

white car beside wall
De oplader van een elektrische wagen is in de toekomst waarschijnlijk, dankzij de ‘vehicle-to-grid’ technologie,  geen eenrichtingsverkeer. (foto unsplash.com)

Elektrische auto’s kunnen bovendien nog meer bijdragen tot een CO2-emissie-vrije toekomst dan enkel via de vervanging van fossiele brandstoffen. Via een systeem dat men ‘vehicle-to-grid’ noemt, zouden de batterijen van elektrische auto’s een deel van de groene stroom die ze opsloegen weer kunnen teruggeven aan het net op momenten dat er ergens een tekort aan elektriciteit dreigt te komen. Indien wij op grote schaal in elektrische auto’s zouden rijden, ontstaat er door hun batterijen een enorme opslagcapaciteit voor elektriciteit, die  productiepieken kan opvangen en ‘dipjes’ in stroomvoorziening kan invullen. (11)

Hoe leuk zou het zijn om niet enkel een duurzame wagen te hebben, maar eveneens op duurzame wegen te rijden? De huidige wegen zijn dat verre van, aangezien nieuw asfalt veel CO2 uitstoot. Om het duurzaam hergebruik van oud asfalt te verhogen, startte de Universiteit Antwerpen samen met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw een proefproject omtrent producten die een hoger percentage hergebruik en/of een langere levensduur van het asfalt mogelijk moeten maken. Het doel is een lagere nood aan grondstoffen voor de wegenbouw, waardoor de impact op milieu en klimaat daalt. (12)

Nog leuker zou zijn om gewoon minder auto’s op de wegen te zien. Meer plaats voor voetgangers, fietsen en openbaar vervoer zou beter zijn voor het klimaat én onze gezondheid. (13) Dit kan door het autogebruik te beperken tot waar het echt voor nodig is. Ook kunnen we afstappen van de huidige situatie waarbij ieder zijn eigen auto heeft die 90% van de tijd stilstaat; bijvoorbeeld via deelmobiliteit. (14) Meer informatie en inspiratie hierover kan je vinden op de website van Scientists4Climate in de klimaatrapporten, samengesteld door een groep experts voor het klimaat en de duurzame ontwikkeling. (15)

grayscale photo of people crossing road
Wandelen door de straten van steden. Laten we ‘koning auto’ in de toekomst achter ons? (foto unsplash.com)

P.S.: batterijen worden uiteraard niet enkel voor voertuigen gebruikt. Ook ‘in den bouw’ kunnen ze zorgen voor een duurzamere toekomst. Zo gebruikt een bedrijf uit Lokeren voor de stroomlevering aan hun bouwwerven sinds kort een mobiele batterij in plaats van, zoals op de meeste bouwwerven, een dieselmotor. Het is niet enkel milieuvriendelijker en beter voor het klimaat, maar bovendien goedkoper én het zorgt voor minder overlast voor omwonenden (het is stiller dan een dieselmotor). (16)

Bronnen

  1. https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/English_Studie.pdf & https://nos.nl/artikel/2346236-nieuwe-studie-elektrische-auto-gaat-langer-mee-dan-gedacht.html
  2. https://www.dropbox.com/s/xblk4g7zeboa7v7/englisch_Studie%20EAuto%20versus%20Verbrenner_CO2.pdf?dl=0 & https://reneweconomy.com.au/dont-trash-talk-evs-study-shows-electric-cars-emit-much-less-than-thought-69146/
  3. https://www.verkeersnet.nl/duurzaamheid/30022/auke-hoekstra-the-future-is-electric/?gdpr=accept
  4. https://www.ad.nl/auto/klopjacht-naar-superbatterij-voor-de-elektrische-auto~a1e4ec8c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
  5. https://www.scientists4climate.be/is-het-waar-dat-elektrische-autos-veel-vervuilen/?lang=nl
  6. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/11/europese-green-deal/
  7. https://www.theguardian.com/environment/2020/sep/21/uk-plans-to-bring-forward-ban-on-fossil-fuel-vehicles-to-2030
  8. https://e-drivers.com/nieuwe-belgische-regering-auto-van-de-zaak-moet-verplicht-elektrisch-zijn/#:~:text=Nieuwe%20Belgische%20regering%3A%20auto%20van%20de%20zaak%20moet%20verplicht%20elektrisch%20zijn,-24%2F09%2F2020&text=De%20nieuw%20te%20formeren%20Belgische,vanaf%202026%20elektrisch%20moeten%20zijn.&text=Op%20dit%20moment%20zijn%20ongeveer,een%20auto%20van%20de%20zaak
  9. https://www.knack.be/nieuws/auto/het-elektrisch-tegenoffensief-van-audi-bmw-en-mercedes/article-longread-1652115.html
  10. https://www.bondbeterleefmilieu.be/artikel/actie-werkt-uber-gaat-elektrisch
  11. https://www.virta.global/vehicle-to-grid-v2g#:~:text=What%20is%20V2G%3F,energy%20production%20or%20consumption%20nearby  & https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/vehicle-to-grid-hoe-de-elektrische-auto-echt-impact-krijgt~b6c0f6494/
  12. https://www.uantwerpen.be/popup/nieuwsonderdeel.aspx?newsitem_id=4471&n=201363 & https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200906_95090681
  13. https://www.drawdown.org/solutions/bicycle-infrastructure & https://www.drawdown.org/solutions/walkable-cities
  14. https://www.duurzame-mobiliteit.be/nieuws/mobility-as-a-service-maas-het-wondermiddel-voor-duurzame-mobiliteit
  15. https://www.scientists4climate.be/
  16. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200910_95376874